Helg i skärgården

Jag och två av pojkarna var till min skärgård förra helgen. Mina föräldrar bor där på sin gård. När jag var liten hade vi kor och höns och förståss en katt.
Så jag är uppvuxen i en idyll, med somrar fyllda av sol, vatten ett stenkast från huset, råmande kor och - flugor. Ett minne som alltid finns hos mig är småkalvar som suger på mina fingrar, tandlösa men med sträva tungor.

När brorsan och jag var småa hade vi sommarflickor från "finska landet" som kom och tittade efter oss när mamma och pappa stökade med sitt jordbruk, dessa flickor kom för att lära sig svenska och samtidigt få en inblick hur det funkar på ett jordbruk. Vissa av flickorna fattade galoppen direkt medan andra inte trivdes alls.

Jag har fortfarande kontakt med Päivi, hon bor med sin familj i Helsingfors och i våras träffade jag henne och vi var ut och åt middag när jag var i storstan. Det var jätte trevligt! Vi hade mycket att berätta för varandra om våra respektive liv. Vi har kontakt brevledes men vi har inte träffats på säkert 25 år. Det kuliga är att min äldsta son är äldre än hennes äldsta barn...

Men åter till nutid.
Vi hade en trevlig helg i mina föräldrars sällskap. Jag var ut och plockade svamp - massor!! Det var härligt att ströva i välbekant skog igen och inandas mossa och fuktig skog.
Pappa och Kevin stängde stugan för vintern medan Victor och mamma var en sväng i skogen. Gissa vem som hittade mera svamp?
Det är alltid lite vemodigt att åka därifrån. Mina föräldrar blir ju inte yngre och nu dröjer det till våren, kanske ända till sommaren innan vi ses igen.

Här kommer lite härliga foton, de är tagna vid färjfästet när vi åkte hem.

image120


image121


Den tavlan ser man när man kommer i land till min skärgård. Den har funnits där så länge jag kan minnas. Nostalgitripp på hög nivå :)



image122

Victor poserar så snällt!  Vilket vackert träd !


image123

Vilket schabrak till färja?!


image124

Visst är hösten vacker?



image125

Någon hade slängt denna "fina" stol vid sopstation. Kunde inte låta bli att föreviga den.


image126

Oj en blå stock brevid en sten, vackert......


image127

Vad naturen är vacker. Älskar det här foto, kolla in stenarna i kontrast till de gula blommorna och det gröna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0