Minnen från Kreta

Det är helt underbart att ha fått chansen att semestra på Kreta. Ön har en otrolig karisma, det inser jag nu när jag sitter hemma i min soffa och tänker tillbaka på vår underbara vecka.. Där finns olivträd så långt ögat når och man blir fascinerad över alla små byar man ser långt ögat når.
Det slår mig hur charmigt det är att se deras hus byggda precis hur som helst och var som helst. De har säkert inte samma hårda restriktioner hur man får bygga som vi har.

Längtar tillbaka för att få upptäcka mera av Kreta. Här kommer några bilder. Tyvärr upptäckte jag till min fasa att jag inte tömt mitt memory card i min kamera och det visade sig att jag kunde bara fota x antal bilder. Jag vet inte hur jag ska göra för att tömma mitt memory card. Finns det någon av Er som läser detta som kan komma med tips?? HELP!

image326


Utsikten från vår balkony. Poolerna var kanona att simma i. Havet likaså fast lite kallare.

image327

På strandvägen fanns denna båt.

image328

På vägen upp till tyska krigsgravarna.


image329

Här ligger ca 4000 tyska soldater begravda som stupade 1941 när hårda strider kämpades här i Maleme. Platsen var strategisk för här landade de tyska soldaterna för att överta ön. Hårda strider kämpades här och man firar alla år 21 maj händelsen. Vi var här dagen före, alltså den 20:nde och män klippte gräset längs med vägarna. Tydligen är det här en stor dag i deras historia.
Det som slog mig när jag såg den här gravgården är att hur fin och och välomhändertagen den är. Det var ju ändå fiender som ville ta över deras land. Jag sänkte mitt huvud och kände tidens tand. Otrolig känsla.

Soldaterna är begravda två och två, de oidentifierad får alltid sova med en som har namn. Vilket känns bra och helt rätt. Då tar den kända soldaten hand om den okända. Jag gick från grav till grav och tänkte på hur deras mammor måste ha sörjt och undrat vad som hänt deras söner.
Det fanns blommor vid vissa gravar och då tror jag att släktingar har varit här och hälsat på.

image330

Två tyska bröder som misste livet samma dag. Kan det bli mera påtagligt?

image331


Här kommer en ny reklam på en vägg. Jag har tidigare visat från Danmark och från Mariehamn liknande foton.

image332


Christer framför en sliten byggnad.

image333

Kommentarer
Postat av: Brittmarie

Hej

Forstår att resan har varit toppen. Jättefina bilder.

Jag önskar dig en trevlig sommar.

Kram från andra sidan havet.

2008-06-07 @ 05:49:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0