Surbrödsdeg

Ett av de första barndomsminnen jag har, är när min mamma ställde igång med surbrödsbak. Hon lagade en stor deg i ett sk degtråg och rörde och rörde och den fick stå flera dagar på ett varmt ställe och det bubblade och doftade surt. När degen var klar bakade hon ut massor med bröd och gräddade dem sedan i den vedeldade storugnen i köket. Sedan skulle de torkas och sparas. En liten klick deg sparades i tråget till nästa gång.

Ända sedan dess har jag varit fascinerad över hur en surdeg kommer till. Nu har jag, tack vare att det ligger i tiden att baka surbröd, provat för första gången att själv baka dessa underbara bröd. Visserligen är det inte på lång väg likadana bröd som min mamma bakade, men doften och känslan är den samma.

Förra söndagen lade jag en sk surdegsrot som fick stå flera dagar och "gotta till sig". och förståss matade jag den varje dag. På torsdagen bakade jag sedan egen komponerat bröd men inspirerad av pain de martins bröd han bakade i Niklas mat. Jag blandade oxå ner vanliga hasselnötter och aprikoser. Åh, vilka goda och härliga bröd det blev. Mina grabbar mumsade i sig med stora tuggor :)

Nästa projekt jag ska testa är att laga en sk vildjäst som pain de martin har på sin blogg. Kolla in hans blogg, Massor med härliga bröd som man vill sätta tänderna i. Jag kan riktigt känna hur det doftar bröd i deras trappuppgång! Det finns en hel uppsjö med matlagnings- och bakbloggar som man kan hitta om man googlar. I can tell jag har en hel del favvisar...



image318

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0